بازگشت
04 تیر 1399
در جهت هویت بخشی، برندینگ شهری و کارآفرینی اجتماعی
به گزارش روابط عمومی شرکت عمران؛ دکتر عبدالوهاب شهلی بر ، سرپرست دفتر توسعه اجتماعی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید از مجتمع هیدروپونیک شهر جدید هشتگرد ، بازدید و با جمعی از اعضای فعال سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی و تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای ، مذاکره و سپس یادداشتی را بشرح ذیل منتشر نمودند :
امروز چهارشنبه مورخ ۹۹.۴.۴ فرصتی دست داد که به دعوت آقای دکتر حق لطفی، مدیر عامل و با هماهنگی هایی که همکاران حوزه توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد آقای مهندس حاجی زاده و خانم میرمحمدی انجام داده بودند به اتفاق همکاران روابط عمومی شهر جدید هشتگرد و خانم نیشابوری نشستی با انجمن صنفی گلخانه داران هیدروپونیک شهر جدید هشتگرد در جهت بهره گیری از این زیرساخت کشاورزی مدرن شهری برای برندینگ شهری و نیز هویت بخشی در محل یکی از گلخانه ها برگزار کنیم.
مطابق با گفته های نماینده گلخانه دارها این سایت در سال ۱۳۸۲ با هدف ۱.اشتغال فارغ التحصیلان بیکار کشاورزی، ۲.ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار و ۳. الگوسازی برای تولید هیدروپونیک در کشور در قالب ۹۲ قطعه ۵ هزار مترمربعی که ۳ هزار متر مربع اش گلخانه باشد، تعریف می شود. اما با آمدن طرح مسکن مهر برخی از اراضی سایت به این طرح اختصاص می یابند و فقط ۶۴ قطعه واگذار می شوند که در عمل ۵۴ واحد گلخانه در یک زمین حدود ۱۵ هکتاری ایجاد شده که بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور است.
در ۳ گلخانه ای که مورد بازدید میدانی قرار گرفتند مشاهده شد که با تمام ظرفیت در حال برداشت محصول توت فرنگی مرغوب و بسته بندی آن توسط کارگران زنی که اکثریت آنها ساکنین مساکن مهر بودند، هستند.
مشکل اصلی که مالکان مطرح می کردند عدم اختصاص آب کافی است که در حال پیگیری مستمر موضوع نزد دستگاههای مربوطه هستند. البته تعدادی از آنها مخازن بزرگی جهت ذخیره آب بارانِ سقف گلخانه ها ایجاد کرده اند که می گفتند نیاز آبی ۲ ماه از آنها را تامین می کنند.
طبق گفته مالکان، آنها پس از ۱۷ سال از مهندسینی جوان به میانسالی رسیده اند که علی رغم ضرر در برخی از سال ها، به دلیل علاقه شان به تولید کماکان چراغ گلخانه ها را روشن نگه داشته اند و با آزمایش و خطاهای مختلف به یک دانش ارزشمندی رسیده اند که علاوه بر تولید، خدمات مشاوره ای کشاورزی را در سطح کشور ارائه می دهند.
با توجه به مطالبی که بیان شد سایت گلخانه ای هشتگرد این ظرفیت را دارد که با محوریت محصول *توت فرنگی* که در طول سال به غیر از ۲ ماه بصورت پیوسته تولید می شود، یکی از محورهای اصلی برندینگ شهری و هویت آفرینی و کارآفرینی اجتماعی شود.
برای این منظور می توانیم با ایجاد *گذر هیدروپونیک شهر جدید هشتگرد* از یک سو، گلخانه های فعال موجود را تبدیل به یک فضای شهری و گردشگری فعال نمود که در کنار عرضه مستقیم محصول توت فرنگی، برگزاری رویدادهای مرتبط با آن را هم میزبانی نماید و از سوی دیگر، مالکان گلخانه های که متخصص کشاورزی اند خدمات مهندسی و مشاوره ای این رسته را به متقاضیان ارائه دهند و شهر جدید هشتگرد میزبان برنامه های آموزشی و طرح و توسعه گلخانه داران هیدروپونیک کشور شود.
نظر مالکان نسبت به طرح بحثی که در این خصوص صورت گرفت مساعد بود و آنها اعلام داشتند آمادگی مشارکت در ساخت چنین گذر و نمایشگاهی را دارند که با استفاده از سازه ای سبک و با معماری فاخر ایجاد شود. این طرح می تواند به جای گذر فرهنگ و هنر که دستورالعمل آن در حال نهایی شدن است در شهر جدید هشتگرد اجرا شود و فضای ایزوله فعلی گلخانه ها را هم به شهر و هم به منطقه شهری تهران پیوند دهد.
امیدوارم با انگیزه بالایی که آقای دکتر حق لطفی و همکارانشان دارند بتوانیم به زودی شاهد ساخت گذر هیدروپونیک شهر جدید هشتگرد باشیم تا توت فرنگی این شهر با نام این شهر به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود و فضایی برای گردشگری شهری و ارائه خدمات فنی و مهندسی گلخانه های هیدروپونیک، ایجاد شود تا شهر جدید هشتگرد در ادامه خیزش برای تبدیل شدن به یک شهر رو به رشد و پایدار، ظرفیت های جدیدی برای خودش خلق کند.
لینک کوتاه نوشته:
لینک کپی شد
کد خبر:
بازدید:
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز